De Haagse Hogeschool had een lunchlezing niet mogen annuleren vanwege de afkomst van een student. Daarmee heeft de Hogeschool de student gediscrimineerd op grond van ras, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens

Beeld: © ANP / Hollandse Hoogte / VRPress

Lezing over persoonlijke ervaringen

De student, afkomstig uit de regio Koerdistan, volgde de opleiding Integrale Veiligheid. Voor het vak Schriftelijke Communicatie wilde zij iets anders doen dan de gebruikelijke boekbespreking. In overleg met haar docent stelde ze voor om een lunchbijeenkomst te organiseren, waarin ze wilde vertellen over haar ervaringen in Nederland zoals het leren van de taal, de cultuur en de geschiedenis. 

Het idee werd in eerste instantie positief ontvangen door het evenementenbureau van de Hogeschool. De bijeenkomst werd gepland, maar ruim twee weken van tevoren trok de organisatie de stekker eruit. In een e-mail zegt de eventmanager dat "moeilijk kan worden ingeschat hoe gevoelig Koerdistan ligt". 

Toen de student om uitleg vroeg, kreeg zij te horen dat er recent incidenten op de Hogeschool waren geweest, waardoor alle activiteiten onder een vergrootglas lagen.  Volgens haar speelde haar afkomst een rol bij de beslissing. De Hogeschool stelde juist dat de bijeenkomst niet werd geannuleerd, maar uitgesteld, en dat afkomst geen factor was.   

Geen geldige reden

Het College oordeelt dat de lezing inhoudelijk niets met de regio Koerdistan te maken had. De verwijzing naar de gevoeligheden rond die regio kan daarom alleen samenhangen met de afkomst van de student. Daarmee is sprake van onderscheid op grond van ras. 

Hoewel het begrijpelijk is dat een onderwijsinstelling rekening wil houden met veiligheid en maatschappelijke gevoeligheden, staat de Algemene wet gelijke behandeling niet toe dat deze lezing werd geannuleerd op basis van veronderstellingen die samenhingen met de afkomst van de student. De inschatting dat de lezing van de student vanwege haar afkomst tot discussie zou kunnen leiden, was dus geen geldige reden om haar lezing te annuleren. 

Duidelijk beleid

Onderwijsinstellingen en andere organisaties krijgen vaker met dit soort dilemma’s te maken. Heldere schriftelijke richtlijnen kunnen helpen om zorgvuldig te handelen, juist wanneer onderwerpen gevoelig liggen. 

Het College raadt de Haagse Hogeschool aan om schriftelijk beleid vast te leggen over het organiseren van lezingen, waarin wordt vastgelegd hoe veiligheidsrisico's worden beoordeeld. Daarbij moet worden voorkomen dat de afkomst, naam of achtergrond van studenten aanleiding kan zijn voor weigering of annulering.