'Liever promotie dan zwangerschap'

13 februari 2012 - Laatste update 27 januari 2016

Amsterdam, 13 februari 2012 - Vrouwen zijn bereid alles uit de kast te halen om te kunnen doorgroeien in hun werk. Eén op de tien vrouwen zegt een zwangerschap uit te stellen voor een promotie. Dit blijkt uit de polls die de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) op LinkedIn heeft geplaatst. De polls waren onderdeel van de campagne 'Flauwekulexcuus' die liep van december 2011 tot en met januari 2012.

'Liever promotie dan zwangerschap'

Er is naar de mening van vrouwen op drie verschillende thema’s gevraagd: Gelijke beloning, doorgroeimogelijkheden en de keuze tussen het krijgen van kinderen of een promotie. Via LinkedIn konden zij hun mening geven op deze stellingen. In totaal is er meer dan 1800 keer gestemd.

Ongelijke beloning aangekaart

Wanneer de mannelijke collega meer geld krijgt voor hetzelfde werk, onderneemt bijna een derde van de vrouwen (32%) direct stappen. Zij eisen bij de leidinggevende hetzelfde loon als de man. Meer dan de helft (58%) wacht liever het functioneringsgesprek af, maar kaart het loonverschil wel aan. Een ongelijke beloning is niet een reden voor vrouwen om direct van werkgever te wisselen. Slechts 4% gaat snel op zoek naar een nieuwe baan.

Barsten in het glazen plafond

Vrouwen komen ook in actie wanneer bij hun werkgever vrouwen nooit in managementfuncties komen. Bijna de helft van de vrouwen (47%) geeft aan alles uit te kast te halen om te bewijzen dat zij geschikt zijn voor een topfunctie. 31% gaat een gesprek aan met haar leidinggevende over de doorstroommogelijkheden. Slechts 16% kiest ervoor te solliciteren bij een organisatie waar zij haar kansen beter inschat.

Carrière en kinderen, kiezen of delen?

Ook een eventuele kinderwens staat de ambitie van veel vrouwen niet in de weg. 39% van de vrouwen gaat voor de promotie, maar stelt een zwangerschap niet uit. 37% brengt de kinderwens ter sprake en probeert hierover goede afspraken met de leidinggevende te maken. Eén op de tien vrouwen is zelfs zo ambitieus dat ze bereid zijn het moederschap uit te stellen zodat zij promotie kunnen maken. Een kleine groep (12%) stelt haar ambities bij en geeft de promotie op om voor een kind te gaan.

Campagne tegen discriminatie van vrouwen

De CGB lanceerde eind vorig jaar de campagne ‘Flauwekulexcuus’, omdat veel vrouwen nog steeds anders worden behandeld op de werkvloer dan mannen. Het komt nogal eens voor dat het hiervoor gebruikte excuus flauwekul is. En vaak is het ook nog eens onwettig. Volgens de Wet Gelijke Behandeling mogen werkgevers vrouwen niet anders behandelen omdat zij vrouw zijn.

Naast de polls op LinkedIn konden vrouwen hun ervaringen beschrijven op een speciale website.