Hypotheekadviseur discrimineert klant vanwege afkomst

16 maart 2016 - Laatste update 22 maart 2016

Hypotheekadviseurs moeten hun diensten onder gelijke voorwaarden aanbieden aan hun klanten. De afkomst van een klant mag daarin geen verschil maken. In de praktijk blijkt dat dit nog wel voorkomt. In een recente uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens, oordeelde het College dat EyeOpen een man discrimineerde door hem geen hypotheekadvies te geven omdat hij geen Nederlands verstaat.

Hypotheekadviseur discrimineert klant vanwege afkomst

Een man wilde advies over een hypotheeklening en bezocht daarvoor een hypotheekadviseur. Maar hij kreeg geen advies, omdat hij het Nederlands niet goed verstaat. Ook mocht de man zich niet bij laten staan door een Engelstalige-tolk om alsnog advies te krijgen. De hypotheekadviseur hanteerde namelijk de eis dat klanten de Nederlandse taal moeten verstaan. Op deze manier kan de adviseur controleren of klanten de informatie goed begrijpen. Omdat er andere manieren bestaan om dit te waarborgen, oordeelde het College dat de hypotheekadviseur discrimineerde door de man geen advies te geven omdat hij geen Nederlands verstaat. Wel hebben aanbieders van goederen en diensten de vrijheid om hun diensten alleen in het Nederlands aan te bieden.

Lees de samenvatting en het oordeel 2016-17