Oordelen

Uitzendbureau Callcenterwerk.nl heeft verboden onderscheid gemaakt door een vrouw van Kroatische afkomst af te wijzen omdat zij niet goed verstaanbaar zou zijn.

Oordeelnummer 2013-66
10-06-2013
Ras
lees verder

Samenvatting

Situatie

Een vrouw van Kroatische afkomst heeft via het uitzendbureau gesolliciteerd naar een functie bij een callcenter. Hierover heeft zij telefonisch contact met een intercedent van het uitzendbureau. De intercedent wijst haar tijdens het telefoongesprek af vanwege haar accent, waardoor zij niet goed verstaanbaar zou zijn.

Oordeel College

Het College oordeelt dat Callcenterwerk.nl B.V. jegens de vrouw verboden onderscheid heeft gemaakt op grond van ras door haar af te wijzen op grond van een eis die Callcenterwerk.nl B.V. stelt aan de verstaanbaarheid van sollicitanten.

Toelichting

Het uitzendbureau stelt voor de functie de eis dat sollicitanten het Nederlands in woord en geschrift goed beheersen. Dit levert indirect onderscheid op. Dit is verboden, tenzij hier een goede reden voor is. Het uitzendbureau zocht mensen die goed Nederlands spreken, omdat zij via de telefoon financiële producten moeten gaan verkopen. Hierbij is de verstaanbaarheid van de verkoper belangrijk. Het is aan de werkgever om te bepalen welk niveau van taalbeheersing voor een bepaalde functie noodzakelijk is. Hij moet er wel op letten dat de eisen die hij stelt, redelijk zijn. Het uitzendbureau heeft niet aannemelijk gemaakt dat het accent van de vrouw er inderdaad toe leidde dat zij niet goed verstaanbaar is en dat zij niet voldeed aan eisen die redelijkerwijs gesteld mogen worden. Er is dan ook geen goede reden voor het gemaakte onderscheid.

 

Grond:

Terrein:

Trefwoord:

Wetsartikel

Dictum: